Kies uw land of regio.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Rome is niet op een dag gebouwd! MediaTek: Naar schatting zullen de inkomsten uit auto-chips 10% bedragen in de komende 3-5 jaar

In de afgelopen jaren heeft de auto-industrie enorme veranderingen ondergaan en de ontwikkeling van technologieën zoals kunstmatige intelligentie, elektrische voertuigen, bestuurderloosheid, energieopslag en netwerkbeveiliging zal de auto-industrie hervormen. Vanuit het huidige oogpunt zijn de nieuwe 'vier moderniseringen' (elektrificatie, intelligentie, netwerken en delen) de toekomstige ontwikkelingstrend van de auto-industrie geworden, maar het realiseren van deze trend is niet alleen een kwestie van automakers, maar vereist ook de hele industrie. De gezamenlijke inspanningen van de keten.

In het verleden heeft de auto-industrie altijd zijn eigen chipleveranciers gehad, waaronder NXP, Infineon, STMicroelectronics, Renesas en andere bedrijven, die de automotive halfgeleidermarkt stevig bezetten. Met de opkomst van ADAS en autonome rijtechnologie is de vraag naar computer- en gegevensverwerkingscapaciteiten van slimme auto's echter enorm toegenomen, wat chipbedrijven in consumentenproducten de mogelijkheid biedt om in de markt voor automotive chips te snijden. MediaTek, die briljante prestaties heeft gecreëerd in de smartphonemarkt, is een van de meest opvallende leden.

Betreden van de vooraan gemonteerde markt voor auto-elektronica

Als een "laatkomer", hoewel MediaTek al lange tijd geen vooraanstaande markt is voor auto-elektronica, is het tempo zeer snel en robuust.

In mei 2016 verkocht MediaTek zijn 6.000-dollar omzet aan NavInfo, een dochteronderneming van de belangrijkste onderzoeks- en ontwikkelingsaudio voor auto-audio en video-navigatie op het vasteland in 2013. Tegelijkertijd heeft MediaTek een strategische samenwerking met NavInfo bereikt met een investering of joint venture van maximaal US $ 100 miljoen om de markt voor auto-elektronica en autonetwerken uit te breiden. Als gevolg hiervan onthulde MediaTek zijn strategische lay-out in de markt voor automotive chips.

In november 2016 kondigde MediaTek zijn officiële intrede aan op de vooraf geïnstalleerde markt voor auto-elektronica. Begin 2017 lanceerde MediaTek MT3303, een wereldwijde satellietnavigatiesysteemoplossing voor automotive- en industriële toepassingen. Begin 2019 bracht MediaTek officieel het automotive-chipmerk Autus uit; In de maand heeft MediaTek officieel het Autus R10 millimeter-wave radarplatform met ultrakorte afstand vrijgegeven; in juli lanceerden MediaTek en Geely de E-serie auto-chip.

Xu Jingquan, adjunct-algemeen directeur van MediaTek en algemeen manager van de smart car business unit, zei in een interview met Ji Wei als reactie op de overstap van MediaTek naar de vooraanstaande markt voor auto-elektronica. "De investering van MediaTek in de automobielsector is zeer vroeg, beginnend in 2012. Van consumentenelektronica tot de aftermarket, in 2015 merkte MediaTek op dat de front-loading-markt voor de industrie industriële veranderingen ondergaat, met inbegrip van de groeiende trend van 'nieuwe vier-draai' voor chips. Er was geen manier om het te leveren, en het creëerde ook kansen voor nieuwkomers. Daarom besloot MediaTek op dit moment de pre-installatiemarkt te betreden. "

Volgens Xu Jingquan is de voertuig business unit vorig jaar een formele business unit (BU) van MediaTek geworden en begon het formele klanten en inkomsten te hebben. "Op dit moment is de omzet van de voertuigafdeling nog steeds relatief klein, minder dan 5% van de omzet van het bedrijf, maar we hebben veel mankracht en financiële middelen geïnvesteerd. Momenteel hebben we goedkeuring gekregen van meer dan 10 autofabrikanten en meer dan 10 systeemfabrikanten. Daarom wordt verwacht dat de omzetgroei in de komende jaren objectiever is, "zei hij.

Het is bovendien vermeldenswaard dat het speciale deel van de MediaTek Vehicle Division is dat het een speciale voertuigkwaliteitseenheid heeft. Xu Jingquan zei dat omdat de automobielmarkt zeer hoge eisen stelt aan kwaliteit en veiligheid, MediaTek gespecialiseerd is in het brengen van kwaliteitsexperts met ervaring om het team te vervoegen om klanten de beste kwaliteitsborging te bieden.

Snijd in de vier belangrijkste gebieden van auto-elektronica

Sinds de aankondiging van de toetreding tot de markt voor auto-elektronica-chips, is het denken van MediaTek helder en heeft het uiteindelijk gekozen voor telematica-, infotainment-, ADAS- en millimetergolfradaroplossingen (mmWave). Deze vier kerngebieden worden gesneden.

MediaTek wordt door veel fabrikanten van mobiele telefoons erkend vanwege de sterke verbinding, het lage stroomverbruik en de betere gebruikerservaring op de markt voor smartphones. Daarom heeft de carchip van MediaTek prioriteit boven multimedia-audio en -video. Entertainment begint en omvat vervolgens netwerkverbindingen, communicatiemodules, enzovoort.

"Gebaseerd op de technologie en IP van MediaTek op het gebied van consumentenelektronica, hebben we relatief eerder geïnvesteerd in slimme cockpits en communicatie in voertuigen. Voor visuele rijhulpmiddelen en radars met millimetergolven is dit een relatief nieuw gebied en niet. De zekerheid is groter, dus we zullen minder energie investeren. ”vertelde Xu Jingquan de verslaggever van het micro-netwerk.

Momenteel is MediaTek erkend door autofabrikanten en partners op alle vier de gebieden. Het is wel verstaan ​​dat de MediaTek Autus millimeter golfradaroplossing eind 2018 in massa is geproduceerd. Het slimme cockpit-systeem zal officieel worden gelanceerd met het productiemodel in de tweede helft van dit jaar. Het voertuigcommunicatiesysteem en de oplossing voor het visuele rijhulpsysteem zijn ook geleverd. Het zal officieel worden verzonden in 2020.

Volgens Xu Jingquan lag de focus van MediaTek altijd op het gebied van consumentenelektronica, maar het grootste probleem met consumentenelektronica is dat de vluchtigheid erg groot is en de drempel laag is, dus de levenscyclus is ook kort, wat niet goed voor de stabiele inkomsten van het bedrijf op lange termijn. In het algemene ontwikkelingsproces van het bedrijf is een stabiele omzet van 10% -20% op lange termijn vereist, en de voertuigproducten voldoen aan deze eigenschap. In de komende drie tot vijf jaar hoopt MediaTek dat de productielijn voor auto-elektronica een omzetschaal van 10% zal behalen.

5G biedt nieuwe kansen voor auto-elektronica

Hoewel het internet van voertuigen al lang aan de orde is in de branche, is het niet alom populair geworden omdat er geen geschikte communicatiemethode is. In de toekomst zal de opkomst van 5G-technologie zorgen voor een communicatie-infrastructuur voor het internet van voertuigen, en de auto-industrie zal nieuwe veranderingen inluiden.

Xu Jingquan gelooft in dit verband ook: "De nabijheid van 5G-commercials heeft nieuwe kansen gebracht voor de ontwikkeling van het internet van voertuigen. In het tijdperk van slim reizen neemt de vraag van consumenten naar hightech reisgereedschappen met de dag toe, rijden van slimme autofabrikanten om veiliger te ontwikkelen. Meer milieuvriendelijke, meer mobiel verbonden producten en consumenten een hightech slimme reiservaring bieden voor een vaste prijs. "

Bij de ontwikkeling van 5G-technologie zijn er slechts vijf fabrikanten van basisbandchips ter wereld en de concurrentie is hevig. MediaTek is een van de leiders en de lay-out in het 5G-veld trekt ook de aandacht. Met smartphones als voorbeeld, heeft MediaTek zijn eerste 5G SoC-chip uitgebracht op de Taipei Computer Show in mei van dit jaar, die naar verwachting in het eerste kwartaal van 2020 in massa zal worden geproduceerd. Tegelijkertijd investeerde MediaTek 1 miljard yuan om te bouwen een nieuw "R & D-gebouw voor draadloze communicatie", het grootste chipontwerp- en datacenter in Azië, voornamelijk met 5G-technologie.

Naast smartphones heeft MediaTek ook producten gepland voor de markt voor auto-elektronica. Volgens Xu Jingquan wordt verwacht dat de relevante 5G-chips zullen worden gelanceerd voor het Telematics-autonetwerk in 2020, dat anders is dan de mobiele telefoon.

Rome werd natuurlijk op een dag gebouwd, vooral voor chipfabrikanten. Xu Jingquan zei ronduit: “Tot vandaag is MediaTek voor veel binnenlandse autofabrikanten heel vreemd, omdat het hele productiesysteem van de autofabriek erg groot en verspreid is. De huidige focus is om de autofabriek het gevoel te geven dat MediaTek een belofte is en capabel. Auto chip leverancier. "