Kies uw land of regio.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

De status-quo van paneelfabrikanten Samsung en LG: octrooigeschillen, overleven onder de concurrentie van de Chinese industrie

Volgens BusinessKorea ondervinden Koreaanse paneelproducenten met de snelle groei van de wereldwijde OLED-displaymarkt niet alleen de druk van octrooigeschillen, maar hebben ze ook te maken met de hevige concurrentie met Chinese fabrikanten.

Het rapport wees erop dat de twee grote Koreaanse fabrikanten die de OLED-markt domineren niet slap zijn. LG Display (LGD) kondigde in juli van dit jaar aan dat het nog eens 3 biljoen gewonnen ($ 2,53 miljard) aan zijn OLED-productielijn van 10,5 generaties in Paju City zal toevoegen. Bovendien kondigde Samsung Display op 10 oktober aan dat het 13,1 biljoen gewonnen (US $ 11,05 miljard) zal investeren in het produceren van OLED-panelen met grote afmetingen.

Hoewel Koreaanse paneelproducenten sterk investeren in OLED's, zetten Chinese paneelproducenten ook actief de markt in. Op 27 september werd Huike's totale investering van 32 miljard yuan in het productielijnproject van de 8e generatie ultra-high-definition nieuwe display-apparatuur bijvoorbeeld officieel gestart in Liuyang Economic Development Zone (Hightech Zone). Nadat het project in productie is genomen, zal het zich concentreren op het 4K 8K 10K witte OLED-paneel met ultrahoge resolutie.

Naast de druk van het marktaandeel wordt het patentproces van Koreaanse paneelproducenten ook slechter.

Het rapport wees erop dat Samsung Display en LGD te maken hebben met patentprocedures die onlangs zijn ingediend door de Ierse fabriek Solas OLED. Bovendien diende Solas patentprocedures in met betrekking tot OLED-panelen voor Samsung Electronics, LG, Apple, Sony, Google en Dell.

De octrooigeschillen op de OLED-markt leggen een zware last op Koreaanse fabrikanten die zich inzetten voor de overgang naar OLED-panelen. Voor LCD's met verslechterende inkomsten zullen plannen om fondsen te werven om te investeren in displays van de volgende generatie ook problemen ondervinden.

Bovendien heeft de inhaalslag van Chinese paneelmakers de Koreaanse fabriek groter gemaakt.

Momenteel is het LCD-marktaandeel van de Chinese paneelproducenten groter dan dat van Koreaanse bedrijven, en Chinese fabrikanten breiden ook hun investeringen in OLED-panelen uit.

Het rapport wees erop dat hoewel het display van Samsung nog steeds een groot marktaandeel heeft op het gebied van smartphones, Chinese paneelmakers elk kwartaal duidelijke tekenen van groei vertonen.

Tegelijkertijd daalde het marktaandeel van Samsung en LG volgens gegevens van IHS Markit in het tweede kwartaal, terwijl het marktaandeel van BOE in China toenam van 8,5% tot 11,5%. Andere Chinese bedrijven, zoals Shanghai Hehui Optoelectronics, Visionox en Tianma Microelectronics, hebben hun marktaandeel vergroot. Aan de andere kant test Apple momenteel OLED-panelen geproduceerd door Chinese bedrijven, waaronder BOE, en het marktaandeel zal waarschijnlijk verder toenemen.

BusinessKorea wees er ten slotte op dat verwacht wordt dat in de toekomstige OLED-markt voor smartphones de concurrentie tussen Koreaanse en Chinese beeldschermfabrikanten intenser zal worden en dat de weg van Koreaanse beeldschermfabrikanten lang en kronkelig is.