Stellantis CFO Doug Ostermann verklaarde dat het bedrijf "stroomopwaartse samenwerking" heeft geïnitieerd met Tier 1 -leveranciers in reactie op de tariefdeadline van Trump voor 2 april.
Tijdens de Wolfe Research Virtual Global Auto Conference op 18 maart zei Doug Ostermann: "Een deel van de inventaris die we normaal opslaan op leveranciersniveau-vooral veiligheidsvoorraad, die dient als een buffer voor onverwachte orders of leveringsvertragingen-wordt over de grens verplaatst naar onze Amerikaanse planten.
Doug Ostermann merkte ook op dat Stellantis samenwerkt met dealers om "bestellingen te verzamelen voor modellen die kunnen worden getroffen en proberen de productie te voltooien tijdens de recente downtime van Stellantis."
Hij voegde eraan toe dat Stellantis gezonde voorraadniveaus heeft op de Amerikaanse dealers, met de meeste door Canada en Mexico gebouwde modellen die ongeveer "70 tot 80 dagen" draaien.Stellantis produceert momenteel RAM zware vrachtwagens, promaster bestelwagens, Jeep Compass en 6,4-liter Hemi V-8-motoren in Mexico, terwijl Chrysler Pacifica Minivans en de Dodge Charger Daytona EV in Canada produceren.
Ostermann zei ook dat Stellantis in communicatie is gebleven met de Trump-regering en zich zal aanpassen aan beleidswijzigingen die op of na 2 april kunnen plaatsvinden, vergelijkbaar met haar strategie tijdens de eerste termijn van Trump toen de Verenigde Staten-Mexico-Canada-overeenkomst (USMCA) de Noord-Amerikaanse vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) verving.
"We hebben de dialoog gehandhaafd met verschillende niveaus van de Amerikaanse overheid," zei Ostermann."Natuurlijk waarderen we de mogelijkheid om inzichten in de branche te bieden om Amerikaanse beleidsmakers te helpen de specifieke uitdagingen van de auto -industrie te begrijpen en manieren te onderzoeken om de Amerikaanse beleidsdoelstellingen samen te ondersteunen."