Kies uw land of regio.

EnglishFrançaispolskiSlovenija한국의DeutschSvenskaSlovenskáMagyarországItaliaहिंदीрусскийTiếng ViệtSuomiespañolKongeriketPortuguêsภาษาไทยБългарски езикromânescČeštinaGaeilgeעִבְרִיתالعربيةPilipinoDanskMelayuIndonesiaHrvatskaفارسیNederland繁体中文Türk diliΕλλάδαRepublika e ShqipërisëአማርኛAzərbaycanEesti VabariikEuskera‎БеларусьíslenskaBosnaAfrikaansIsiXhosaisiZuluCambodiaსაქართველოҚазақшаAyitiHausaКыргыз тилиGalegoCatalàCorsaKurdîLatviešuພາສາລາວlietuviųLëtzebuergeschmalaɡasʲМакедонскиMaoriМонголулсবাংলা ভাষারမြန်မာनेपालीپښتوChicheŵaCрпскиSesothoසිංහලKiswahiliТоҷикӣاردوУкраїнаO'zbekગુજરાતીಕನ್ನಡkannaḍaதமிழ் மொழி

Hesai Technology wordt hierboven geconfronteerd met vier "laserzwaarden"

Op 12 maart onthulde Hesai Technology (HSAI.US) zijn niet-geauditeerde financiële resultaten voor het vierde kwartaal en het hele jaar van 2023. Uit het financiële rapport bleek dat de inkomsten van Hesai in 2023 1,88 miljard yuan bereikten, wat een verhoging van een jaar met 56,1% markeerde-Jaar, met cumulatieve leveringen van LiDAR -eenheden van meer dan 300.000.

Li Yifan, mede-oprichter en CEO van Hesai, verklaarde 2023 als 'een record-breaking year'.

Hesai, opgericht in 2014, concentreerde zich aanvankelijk op het ontwikkelen van lasergassensoren voordat hij zich in 2016 in autonome Lidar -producten waagde. Profiterend van de groeiende vraag van de auto -industrie naar Lidar vanwege de vooruitgang in intelligent rijden, werd Hesai vorig jaar vermeld op Nasdaq en werd vorig jaar op NASDAQ en werd vorig jaar op NASDAQ en werd vorig jaar op Nasdaq en werd vorig jaar op Nasdaq en werd vorig jaar op NASDAQ en werd vorig jaar op NASDAQ en werd vorig jaar op NASDAQ.Chinese Lidar Company om naar de VS te gaan.

In 2023 leverde Hesai in totaal 222.100 LiDAR-eenheden, waardoor de omzet bijna verdubbelde met een stijging van 176,1%op jaarbasis.

Sinds 2019 heeft Hesai echter jaarlijks verliezen aangegaan en in totaal meer dan 1,1 miljard yuan verzameld.Dit jaar was het markeren van het debuutjaar van Hesai op de aandelenmarkt, een nettoverlies van 476 miljoen yuan, de hoogste in zijn geschiedenis.

Tegelijkertijd is de brutowinstmarge jaar na jaar gedaald, van 70,3% in 2019 tot 35,2% in 2023.

Dienovereenkomstig zijn verschillende kosten jaarlijks gestegen.Gedurende 2023 stegen de kosten met betrekking tot verkoop en marketing, algemene en administratieve kosten en onderzoek en ontwikkeling allemaal met meer dan 42% in vergelijking met het voorgaande jaar.

Volgens de regels van de productie -industrie wordt verwacht dat Hesai een aanzienlijke mijlpaal van de winstgevendheid zal tegenkomen na het bereiken van het buigpunt van de "smile curve" van schaalgroei.Voordien zijn echter uitdagingen zoals concurrentie van Huawei, het verslaan van klanten, technologische verschuivingen en Amerikaanse sancties als vier "laserzwaarden" die de hele industrie zouden kunnen veranderen, constant opdoemen over Hesai.

Downscaling, niet in alle modellen

Naarmate technologie rijpt en de kosten worden overwogen, zijn veel autofabrikanten begonnen met het ontwikkelen van hun eigen of direct investeren in LiDAR -fabrikanten, zoals NIO (9866.hk/nio.n).

In april vorig jaar investeerde Nio $ 250 miljoen om een fabriek in Wuxi op te richten, voornamelijk gericht op de productie, verkoop en R&D van Lidar.In september kondigde NIO de massaproductie aan van zijn zelf ontwikkelde Lidar Main Control Chip.

Hoewel de belangrijkste Lidar-leverancier van NIO momenteel innovusie is, hebben de twee bedrijven een diepgaande relatie-van 2018 tot heden, heeft NIO meerdere keren geïnvesteerd in innovusie.

Innovusie wordt door de industrie beschouwd als semi-"Nio aangesloten", zodat alle modellen op het NIO-NIO's NT2.0-platform zijn uitgerust met Innovusion's Falcon Lidar.Interessant is dat NIO ook het ontwerp van het moederbord van deze radar leidde.

Hesai, dat geen diepe bindende relatie met zijn klanten heeft tot stand gebracht, heeft zijn samenwerking met zijn grootste klant, Li Auto, niet uitgebreid met alle modellen van Li Auto.

Li Auto's L Series 7, 8 en 9 hebben alleen LiDAR -standaard op de MAX -versies, terwijl de Pro- of Air -versies een extra kosten van ongeveer 40.000 yuan vereisen.Volgens verkoopadviseurs bij Li Auto's Experience Stores: "De L7-modellen die in winkels worden verkocht, met lidar opgenomen in de topconfiguratie, zijn goed voor ongeveer 10%-20%. In Beijing en in het hele land zijn de belangrijkste verkochte modellen Air and Pro, niet max. "

Naast Li Auto kondigen Hesai's andere klanten, zoals Hiphi, Lotus en Hafei, of ofwel HALT's aan in de productie, lijden aan sombere verkoop, of hebben samenwerking met Hesai aangekondigd, maar moeten nog geen automodellen lanceren.

De komende Xiaomi -auto, die eind maart wordt gelanceerd, is ook een klant van Hesai.Ondanks hoge verwachtingen betekent de voortdurende prijsoorlog in de nieuwe energiesector waarschijnlijk dat de strategie van LiDAR -apparatuur zal verschillen in termen van modellen en prijzen, vergelijkbaar met Li Auto.

Naarmate het eerste kwartaal van 2024 nadert, wordt Hesai geconfronteerd met een begin waar bestaande klanten actief of passief de prijzen verlagen en de prijzen verlagen, terwijl potentiële nieuwe klanten hun eigen oplossingen ontwikkelen of direct investeren in concurrenten.













"Alternatieve" technologie

Hoewel Lidar wordt gezien als de "ogen" van autonoom rijden met superieure realtime modelleringsmogelijkheden, zijn de hoge kosten en slechte prestaties in regen en mist breed bekritiseerd.Daarom is het debat over de technologische route van "Lidar versus pure visie vs. Millimeter-Wave Radar" nooit gestopt.

Tesla (TSLA.O) vertegenwoordigt degenen die Lidar hebben verlaten voor een pure visie -aanpak.

Vanaf februari 2022 verwijderde Tesla alle Lidars uit zijn Model S- en Model X -voertuigen in Noord -Amerika, die officieel een pure visie -strategie aanneemt en uitlegt dat deze laatste minder ruis- en interferentiesignalen produceert, wat resulteert in "Cleaner" gegevensverzameling.

Elon Musk heeft Lidar in meerdere keren publiekelijk bekritiseerd en het 'een verouderde technologie' genoemd.

Voor Musk zijn kosten ook een belangrijke overweging.De kosten van een pure visie-cameramodule zijn slechts ongeveer 8% -15% van die van een lidar.

In tegenstelling tot Tesla omarmden Chinese nieuwkomers aanvankelijk 'Lidar Camp'.Met de prijsbesparende golf die vorig jaar begon, hebben de exorbitante kosten van individuele optionele functies echter steeds meer de bereidheid van de consument om te betalen afgestoten.

Lidar, ooit een zeer gewilde technologie, is een "hete aardappel" geworden voor autofabrikanten onder de druk om de kosten te verlagen.